top of page

Lov for Stavanger Sjakklubb Ungdom

§ 1. Formål

Klubbens formål er å drive organisert sjakk innenfor Norges Sjakkforbund (NSF). Arbeidet skal
preges av frivillighet, demokrati, lojalitet og likeverd. Klubben skal arbeide for sjakkens fremme
og være et samlingspunkt for medlemmene. Alle sjakklige aktiviteter skal bygge på de verdier
som er vedtatt av sentralstyret i NSF.

§ 2. Organisasjon

Klubben er en frittstående juridisk person med medlemmer, og er selveiende. At den er
selveiende innebærer at ingen, verken medlemmer eller andre, har krav på foreningens formue
eller eiendeler, eller er ansvarlig for gjeld eller andre forpliktelser.
Klubben er tilsluttet Norges Sjakkforbund gjennom Rogaland Skolesjakkutvalg.

§ 3. Medlemmer

Klubben er åpen for alle interesserte, såfremt ikke vedkommende på grunn av opptreden eller
handlemåte antas å komme til å skade klubben, miljøet, eller sjakkspillets omdømme.
Alle klubbmedlemmer skal meldes inn i NSF, med unntak av dem som har hovedmedlemskap
gjennom en annen klubb. Medlemskap registreres i medlemsregisteret.
Et medlem plikter å betale lovbestemt kontingent til avtalt tid.
Medlemmenes nedre stemmerettsalder er 12 år. Medlemmene representeres av seg selv eller
en forelder eller verge.

§ 4. Styret

Klubbens styre består av en leder og så mange øvrige styremedlemmer og varaer som årsmøte
finner hensiktsmessig.

Styret velges på Årsmøte. Styret velges av og blant sine medlemmer eller dens representanter.

Styret velger blant sine medlemmer nestleder, kasserer og sekretær.

Styret er beslutningsdyktig når halvparten av styrets medlemmer er tilstede. For vedtak kreves
simpelt flertall blant deltakende styremedlemmer.

Styret forvalter klubbens formue og inntekt.

Styret skal holde møte når styreleder eller et flertall av styremedlemmene forlanger det.

Styret skal holde seg underrettet om og sette ut i livet de lover, beslutninger og bestemmelser
som gjelder innenfor Norges Sjakkforbund og for den kretsen klubben tilhører. Særlig skal styret
sørge for å ha et oppdatert og riktig medlemsregister.

Styret plikter å fastsette rutiner for å innhente opplysninger om medlemmer og andre
ressurspersoner som er nødvendig for å sikre og opprettholde drift i henhold til Norges
Sjakkforbund lover. Herunder, politiattester i henhold til NSFs regler om innhenting av
politiattester.

Hvert år, senest 1. mars, skal klubbene ha oppdatert medlemslisten. NSF vil deretter sende
klubbene faktura for medlemskontingent. Nye medlemmer som tilkommer utover kalenderåret,
skal umiddelbart meldes inn.

Styret skal sikre at klubbens medlemmer blir hørt i saker som angår dem.

Styret kan nedsette arbeidsgrupper eller komiteer for oppfølging av konkrete saker

§ 5. Signaturrett

Styreleder har signaturrett på vegne av klubben og styret.

§ 6. Revisor

Årsmøte kan velge en revisor til å granske klubbens regnskaper og styrets forvaltning. Revisor
velges eventuelt for ett år om gangen.

§ 7. Årsmøte

Årsmøte er klubbens høyeste myndighet, som avholdes hvert år i første kvartal. Innkalling
sendes ut fra styret minst 14 dager før møtedagen.

Årsmøte gjennomføres i samsvar med denne lov.
På ordinært årsmøte skal følgende saker stå på dagsorden og behandles:


A. Konstituering
A.1 Godkjenne stemmeberettigede medlemmer
A.2 Godkjenning av innkalling og dagsorden.
A.3 Valg av møteleder.
A.4 Valg av referent for møtet.
A.5 Valg av to medlemmer til å undertegne protokollen.

B. Styrets årsberetning.
C. Regnskap med eventuell revisjonsberetning.
D. Fastsettelse av kontingent og godkjenning av budsjettforslag.
E. Innkomne forslag.
F. Valg
F.1 Valg av leder.
F.2 Valg av øvrige styremedlemmer og roller i klubben

 

På årsmøtet har hvert enkelt medlem én stemme.
Beslutninger fattes med simpelt flertall unntatt i spørsmål etter § 9. Ethvert medlem kan forlange
skriftlig avstemning.
Årsmøte kan nedsette arbeidsgrupper eller komiteer for oppfølging av konkrete saker.
Klubben skal årlig, senest en måned etter avholdt årsmøte, sende kopi av årsmelding, regnskap
og årsmøtereferat til NSF og krets.

§ 8. Ekstraordinært årsmøte

Ekstraordinært årsmøte holdes når styret eller minst 1/3 av medlemmene ber om det. Skriftlig
innkalling med angivelse av årsaken sendes til medlemmene minst en uke før møtedagen.
Ekstraordinært årsmøte gjennomføres i samsvar med denne lov.
Innkalling skjer på samme måte som for ordinære årsmøter, med minst 14 dagers varsel.
Ekstraordinært årsmøte kan bare behandle og ta avgjørelse i de sakene som er kunngjort i
innkallingen.

§ 9. Lovendring og klubbens oppløsning

Denne lov kan kun endres ved 2/3 flertall på årsmøtet, eller ekstraordinært årsmøte etter å ha
vært på sakslisten.
Klubben kan vedta oppløsning:
a. ved et enstemmig vedtak om oppløsning på årsmøtet, eller
b. ved å vedta oppløsning med 2/3 flertall på to påfølgende årsmøter, der det
etterfølgende årsmøtet må avholdes minimum tre måneder og maksimum 6 måneder
senere.
En forutsetning for et gyldig vedtak om oppløsning, er at klubben skriftlig varsler krets og
Sentralstyret i NSF senest 14 dager før klubbens årsmøte behandler forslag om oppløsning.
Hvis sjakklubben oppløses, skal midlene tilfalle Norges Sjakkforbund, som skal bruke dem til
det beste for norsk sjakk.
Ingen medlemmer har krav på klubbens midler eller andel av disse.
Sammenslåing med annen klubb regnes ikke som nedleggelse. Vedtak om sammenslåing og
nødvendige lovendringer i tilknytning til dette, fattes med 2/3 flertall av årsmøtet.

§ 10. Representasjon

​En spiller kan være medlem i flere klubber, men kan kun representere en klubb i turneringer
organisert av klubb, krets eller forbund.
Klubben kan vedta innskrenkninger eller utvidelser i egne medlemmers representasjonsrett når
det anses nødvendig og hensiktsmessig. Innskrenkninger i representasjonsretten kan påklages
til sentralstyret i Norges Sjakkforbund.

bottom of page